6 gratis og motiverende verktøy til å trene hjemme

Hvis jeg skal trene på et treningssenter, så er det ofte at motivasjonen ikke ligger er å tanken på å finne fram tøy, skifte flere ganger, det å komme seg på senteret etc. Nylig har jeg begynt å ta i bruk verktøy som har fått meg til å holde en god streak, motivert av at legen sa at for å redusere anspentheten i kroppen og muskelsmertene er det på tide å komme i gang med treningen igjen (hehe). Jeg har alltid vært glad i å være aktiv og i fysisk aktivitet og går mye, men det har vært lite i bruk av de mange funksjonelle leddene i kroppen. Dette er gratis verktøy du kan bruke til å trene hjemme, eller ute i en park e.l. for den sakens skyld.

1. Seven (App) Styrketrening

Jeg bruker denne til styrketrening. Mange ulike øvelser som du kan gjøre mens det også spilles musikk fra mobilen, og den spiller av alle øvelsene fram til det har gått syv minutter. Kan du ha på flere intervaller om du ønsker det. De har andre aktiviteter også av hva jeg har sett, men jeg har kun holdt på med styrketrening og den standard rutinen de har (Bortsett fra Tricep-øvelser du gjør ved hjelp av en stol – har alltid hatet den øvelsen, hehe). Ette et par minutter er man gjerne svett, andpusten og klar for dagen (gjerne etter en dusj i tillegg)!

Jeg synes det å bruke en app er motiverende da tech for det første som oftest er gøy (hehe), du ser hvordan de gjør øvelsene, den logger aktiviteten din, du kan lege egen workout-rutine med de øvelsene du vil ha osv. Jeg har ikke betalt for noe ekstra.

2. Yoga With Adriene (YouTube) – Yoga og uttøyning

Mange som har hørt om Adriene sine videoer, men de er helt gull for det er tilpasset aalt slags type humør, tid på dagen etc. Hun har aldri fra full body stretch, hvis du er stresset, anspent i skulder/nakke, til sunrise morning yoga til bedtime evening yoga. Det er enkelt å bare “Nå føler jeg for å strekke litt på meg”, og sette på en av videoene tilpasset ditt ønske. Jeg tar sjeldent på meg tilpasset klær og matte og sitter ofte bare p på et teppe eller i sofaen, fordi jeg spontant får lyst til å gjøre det. Det viktigste er bare å gjøre det. 😉 

Jeg liker yoga mest for å strekke på meg. Jeg føler jeg tenker mindre når jeg har litt mer fart og action i min trening, så hvis målet er å “sone litt ut” er en mer andpusten trening mer for meg. Yoga er jo også supert for å huske å puste dypt og slappe av i musklene.

3. Zumba (YouTube) Kombinasjon

En kombinasjon av dans og øvelser som strekker og styrker ledd. Hadde dette på Wii i tidligere dager (Når jeg tenker meg om, er det nok i skapet her et eller annet sted…). Zumba er jo noe de ofte har på treningssentre, så det at man kan gjøre det hjemme også er gull! Jeg blir veldig motivert av å bevege meg til rytme (en av grunnene til at jeg elsker dans), og tror nok dette er grunnen til at mange elsker zumba! En Zumba-video jeg fant i dag har over 100 millioner avspillinger på YouTube – hypen er der, hvert fall.

4. Just Dance (YouTube) 

Jeg elsker jo å danse, og tok dansetimer i 10 år fra jeg var 5-15 ca. Har danset en del etter det også, men ikke hatt et fast opplegg som tidligere. Samboeren og jeg har faktisk kjøpt Just Dance til Xboxen hans, og gleder oss til å arrangere Just Dance-parties snart. Men her er greia – flere av dansene finnes på YouTube! Forskjellen blir jo da at den ikke kan fange opp dine danseøvelser, men noen synes vel at det kanskje er like greit iblant…? 🤓

Ellers er jeg glad i å ta en joggetur i nabolaget også, men kan bli litt kjedelig med de samme rutene, irriterende når folk står i veien, været er ikke alltid helt med og det er igjen det å måtte sette av tid, ta på seg tøyet, øreproppene faller ut og alt det der. Deilig når det er fint vær, da. ♥ Også er det jo så mange apper som kan ta opp løperutene dine, tiden osv.

5. Husarbeid

Trene musklene og få ting gjort i hjemmet? Ja!! Når jeg kjenner det strekker i musklene bare av å re sengen, skjønner jeg at det er på tide å bevege seg litt på seg i flere muskler enn bare bena. 🤓 Støvsuge, vaske, henge opp klær, luke ugress, klippe gresset etc – også supert for deg som synes det er fint å få noen andre gevinster av trening om du ikke synes de overnevnte er noe spesielt gøy, hehe.

6. Sett på old school-låter som bringer fram popstjernen i deg.

Enough said 😀

Noe av dette du synes hørtes moro ut, og som du har lyst til å prøve? Har du ev. noen tips til meg? ♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *